måndag 20 april 2015

Sving

Förra året så blev svingen lite vad den blev, jag tog klubban provsvingade tills jag hade en bra känsla klev fram till bollen och klappade till. Ibland var det rätt och ibland fel.

I år har jag tänkt över min sving mer, under vintern och våren har jag tittat på klipp med tips och idéer. Sedan har jag tagit det till helkroppsspegeln i hallen där jag har stått och svingat, ibland med klubba och ibland utan. Det jag har tittat mest på och tänkt på är hur jag startar nedsvingen, tidigare har allt gått lite samtidigt och jag har väl inte haft så bra längd på mina slag men nu har jag fokuserat på att verkligen starta nedsvingen från höfterna.

Den ändringen av svingen har medfört, de 3 gångerna jag har vädrat klubborna i år, att mina slag inte alltid blivit de bästa. Första gången jag stod på rangen i år hade jag väldigt svårt att få bollen dit jag ville, jag hade tålamod och tog med mig varje lyckat slag. Andra gången jag var ut så satt järnen där dem skulle på varje slag, spelet över lag var riktigt bra och nu senast så var det i princip endast driven som satt, förutom några enstaka järn-slag som gick rakt och jag fick ut längd på.

Detta har jag räknat med när jag har förändrat min sving lite, kan även vara så att jag är lite för övertydlig med höfterna men jag har en tro att det komma jämna ut sig ju närmare sommaren vi kommer, att scorerna blir lägre och slagen både rakare och längre.

Nu kommer det att vara lite torrt med golf närmaste 2 veckorna, kan bli någon vända på rangen men inget spel.

På återseende
Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar